Waardevol
Conflicten maken duidelijk wat belangrijk gevonden wordt en kunnen bij een goede aanpak tot veel waardevols leiden. Vaak kunnen betrokkenen bij het arbeidsconflict zelf tot oplossingen komen en leidt het resultaat tot meer helderheid over gedrag, werkwijze, hiërarchie, taken of gewoonten binnen een organisatie. Maar soms lopen de conflicten zo hoog op, of gaat het om zulke diepgevoelde waarden dat communicatie tussen betrokkenen stagneert en zij er zelf niet meer uitkomen. Een onpartijdige mediator kan dan helpen die impasse te doorbreken.
Plezier
Telkens weer blijkt dat de belangrijkste factor voor een positieve waardering van werk en organisatie bestaat uit plezier op het werk en een prettige omgang met collega’s. Wanneer er conflicten ontstaan in de arbeidsverhoudingen of de werkrelatie, is het dan ook raadzaam om deze snel op te lossen. Een goede aanpak beperkt de negatieve invloed van de ongewenste situatie in de waardering en het welzijn van betrokkenen en kan (langdurig) ziekteverzuim voorkomen of beperken.
Bedrijven met gelukkige, tevreden medewerkers zijn productiever, hebben een lager ziekteverzuim en groeien sneller dan bedrijven met medewerkers die zich niet gelukkig voelen, zo blijkt uit onderzoek. Betrokkenheid en creativiteit zijn daarbij essentieel.